به نيازمندی های 118 خوش آمدید

صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری صحیح یکی از اصلی ترین راه های موفقیت مالی و کسب سود است. برای سرمایه گذاری گزینه های مختلفی وجود دارد. شایسته است که هر فرد طالب موفقیت مالی بخشی از زمان خود را صرف مطالعه و آشنایی با گزینه های مختلف سرمایه گذاری کند تا نه تنها از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کند بلکه به سود شیرین و زیاد دست یابد. در این مطلب در ادامه آموزش بورس از صفر با صندوق سرمایه گذاری و انواع آن آشنا می شویم.

سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری

سهام نوعی از اوراق بهادار است که همه می توانند در بورس اوراق بهادار آن را خریداری کنند. علاقمندان می توانند با اخذ کد بورسی در بازار بورس سهام شرکت های بورسی مانند شرکت های سیمانی، پتروشیمی، فولادی، قندی و … را خرید و فروش کنند. با نوسان قیمت سهام سرمایه گذار می تواند از خرید و فروش خود کسب سود کند.

صندوق های سرمایه گذاری نوعی از نهاد های مالی هستند که پول سرمایه گذاران را جمع کرده و با آن در بانک، طلا، سهام و … سرمایه گذاری می کنند.

چندین نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد. نوع اول درآمد ثابت که حداقل ریسک را دارا می باشد و یک سود روز شمار تضمین شده به سرمایه گذار پرداخت می گردد. با اینکه سود حاصل از صندوق درآمد ثابت بیش از سود بانکی است اما در شرایط تورمی سود حاصله تورم را پوشش نمی دهد.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

نوع دیگر صندوق سرمایه گذاری مشترک می باشد که ریسک بالاتری نسبت به نوع اول دارد و علت آن اینست که سرمایه افراد در دارایی های مختلف سرمایه گذاری می گردد که فاقد درآمد ثابت می باشد. از این رو سود حاصله شناور است. در سال های اخیر این نوع از صندوق ها عملکرد بسیار مثبتی داشته اند و سود بسیار بیشتری نسبت به نوع اول نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند. اما نکته مهم در ورود به نوع دوم صندوق سرمایه گذاری میزان ریسک بیشتر است و فرد متقاضی بایستی با توجه به روحیه خود و البته با پول مازاد خود در این صندوق ها سرمایه گذاری کند.

 ورود مستقیم و غیر مستقیم به بورس

سرمایه گذاری در بورس یکی از گزینه های اصلی سرمایه گذاری است که در سال های اخیر با استقبال بیشتری نیز روبرو شده است. برای موفقیت در بازار بورس و خرید و فروش سهام تحلیل بازار وصنایع مختلف بسیار مهم است. فرد معامله گر بایستی با تحلیل سهم های مختلف بهترین سهم ها و بهترین زمان خرید وفروش را بیابد. معمولاً معامله گران بورس یا با تحلیل تکنیکال و یا با تحلیل بنیادی بازار را تحلیل و بررسی می کنند. از آنجایی که بررسی بازار بورس نیاز به صرف زمان و مطالعه و یادگیری و کسب مهارت دارد، صندوق های سرمایه گذاری در بورس گزینه ای مناسب برای آن دسته از علاقمندان سرمایه گذاری در بورس می باشد که به هر دلیلی قادر به تحلیل و بررسی سهام نمی باشند.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چه مزیت هایی دارد؟

  • سرمایه گذاران خرد می توانند با علم، مهارت و تجربه افراد متخصص و حرفه ای در بازار بورس فعالیت کنند
  • صندوق های سرمایه گذاری سبد اوراق بهادار و دارایی های نقدی ایجاد می کنند. با ایجاد سبد، دارایی ها تنوع می یابند که نتیجه آن به حداقل رسیدن ریسک این نوع سرمایه گذاری است
  • هر زمان سرمایه گذار تصمیم بگیرد می تواند پول خود را نقد کند
  • با نظارت سازمان بورس، متولی و حسابرس، عملکرد صندوق های سرمایه گذاری شفاف سازی می گردد
  • با پول کم امکان سرمایه گذاری در دارایی های مختلف وجود ندارد. اما وقتی پول های خرد در صندوق سرمایه گذاری تبدیل به یک سرمایه بزرگ می شود در دارایی ها مختلفی سرمایه گذاری می گردد
  • هزینه تحلیل و آنالیز و بررسی برای همه سرمایه گذاران یکبار صورت می گیرد

در مورد آموزش باینری آپشن بیشتر بخوانید.

نتخاب صندوق بر اساس میزان تحمل ریسک

صندوق با پایین ترین ریسک

صندوق های سرمایه گذاری متنوعی برای انتخاب وجود دارند. افراد متقاضی خرید واحدهای این صندوق ها بسته به میزان ریسک می توانند صندوق مورد نظر خود را اتنخاب کنند. هر چه دارایی هایی نظیر اوراق مشارکت، سپرده های بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت در سبد صندوق بیشتر باشد ریسک سرمایه گذاری پایین تر است. در میان صندوق های با ریسک بسیار پایین می توان به صندوق های با درآمد ثابت اشاره کرد که 70 تا 90 درصد سرمایه کل افراد در دارایی های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می گردد. سود حاصل از سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت از سود سپرده گذاری در بانک بیشتر است و نقد شوندگی بالایی دارد. هر صندوق دارای واحدهای سرمایه گذاری می باشد و سرمایه گذار در زمان خرید واحدهایی از صندوق تعدادی از واحدهای سرمایه گذاری را خریداری می کند.

 صندوق با ریسک متوسط

در صندوق سرمایه گذاری مختلط تا 60 درصد از دارایی به سهام اختصاص داده می شود و تا 40 درصد دیگر در دارایی های با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت سرمایه گذاری می شود. ریسک سرمایه گذاری در این نوع از صندوق ها از نوع با درآمد ثابت بیشتر است.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

در صندوق سرمایه گذاری در سهام بیش از 70 درصد دارایی صندوق از سهم های مختلف تشکیل گردیده و کمتر از 30 درصد دیگر به دارایی های با درآمد ثابت اختصاص می یابد. این نوع صندوق برای علاقمندان سرمایه گذاری در بازار بورس به صورتی که خود برای تحلیل وقت صرف نکنند بسیار مناسب است. در شرایط مثبت بازار بازدهی صندوق سرمایه گذاری سهام بسیار بیشتر از صندوق سرمایه گذاری در دارایی های با درآمد ثابت است. با توجه به اینکه نوسانات بورس در تغییر میزان سرمایه تاثیرگذار است این نوع از صندوق به سرمایه گذاران خود حداقل سود تضمینی ارائه نمی دهد.

نحوه انتخاب صندوق سرمایه گذاری در سهام

سابقه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در سهام گویای این مطلب است که صندوق ها در چند سال ابتدایی فعالیت خود عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند. به همین دلیل عده ای پول خود را در صندوق های جدید سرمایه گذاری می کنند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF)

ETF می تواند یکی از سه نوع صندوق درآمد ثابت، مختلط و یا سهام باشد. می توان واحدهای این صندوق ها را در بازار فرابورس معامله کرد. خرید و فروش این نوع از صندوق ها در بازار سرمایه نقدشوندگی بالای آن را نشان می دهد.

 

دقت در خرید واحدهای یک صندوق

در آموزش بورس از صفر بیان می شود که در حالت کلی اینکه فرد سرمایه گذار به جای ورود مستقیم به بورس و خرید سهام، از صندوق سرمایه گذاری بهره ببرد یک امر صحیح است. فرد علاقمند به سرمایه گذاری در بورس به صورت غیر مستقیم می تواند پول خود را در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کند و همچنین صندوق های ETF را خرید و فروش کند.

افزایش بی حد و مرز قیمت واحدهای صندوق

در شرایط رونق بازار واحدهای برخی از صندوق ها نیز با قیمت هایی فراتر از ارزش واقعی خود به فروش می رسند. علت آن هم صف خرید سنگین در برخی سهام هاست و وقتی که افراد متقاضی به علت وجود صف خرید در خرید سهم ناکام می مانند به سمت خرید واحدهای صندوقی که در سبد خود سهم مورد نظر را دارد رو می آورند. درنتیجه این تقاضا صندوق با افزایش قیمت زیادی روبرو می شود که در بسیاری از مواقع این افزایش زیاد به دور از منطق است.

NAV

ارزش خالص دارایی های یک صندوق که به اصطلاح به آن NAV گفته می شود معین می باشد. پیشنهاد می شود در زمان خرید واحدهای یک صندوق سرمایه گذاری NAV آن چک شود و با یک اختلاف منطقی با NAV واحدهای صندوق خرید شود. در صورتیکه فرد سرمایه گذار با وجود آگاهی از NAV واحدهای صندوق را بیش از ارزش واقعی خریداری کند ممکن است ضرر سنگینی را متحمل شود.

 

جمع بندی

یکی از مباحث پرطرفدار در آموزش بورس از صفر صندوق سرمایه گذاری است که راهی برای ورود به بازار بورس البته به صورت غیر مستقیم می باشد. افرادی که فرصت بررسی بازار و تحلیل سهم های مختلف را ندارند یا دانش کافی برای مطالعه و بررسی سهم ها را ندارند می توانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری به بازار بورس وارد شوند.

صندوق های سرمایه گذاری این فرصت را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند تا به جای اینکه پول خود را در بانک سپرده گذاری کنند، از طریق این صندوق ها به خرید و فروش سهام سود بیشتری کسب کنند.

سرمایه گذاران بسته به میزان ریسکی که می توانند متحمل شوند نوع صندوق سرمایه گذاری خود را می توانند انتخاب کنند. همچنین اگر فردی خود در بازار سهام بسیار فعال است می تواند بخشی از پول خود را در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت وارد کند تا در ماهها و هفته هایی که بازار بورس رونق ندارد بخش دیگری از سرمایه گذاری جوابگو و سودآور باشد و ریسک پایین بیاید.

علاوه بر انواع صندوق هایی که در بالا توضیح داده شد دسته های دیگری از صندوق سرمایه گذاری نیز وجود دارند که کمتر درمورد آنها صحبت می شود. مانند صندوق نیکوکاری، صندوق زمین و ساختمان و … .

صندوق های سرمایه گذاری دارای شعبی مانند بانک، دفاتر کارگزاری و … می باشند که می توان با مراجعه به شعبه مورد نظر و ارائه مدارک واحدهایی از این صندوق ها را خریداری نمود و گواهی تعداد واحدهای سرمایه گذاری را دریافت کرد.