به نيازمندی های 118 خوش آمدید

همه داستان بیزینس کوچینگ یا مربی‌گری کسب و کار

داستان اول: نگاهی جدید به بیزینس کوچینگ

همیشه بر این نکته تاکید می‌کنم که درک ضرورت و چرایی چیزی، بسیار مهمتره از درک چیستی و چگونگی اون چیز...!

بزرگترین مشکل دنیای امروز ما در حوزه آموختن، رشد و توسعه، تغییر، تحول و بهبود، محتوا و... همین عدم پرداختن به چرایی‌هاست. اگر به خوبی چرایی‌ها را درک کنیم، به کار بستن، انجام و تحمل چگونگی‌ها خیلی ساده‌تر میشه.

اون جمله معروف که:

"آنکس که در زندگی چرایی دارد، با هر گونه چگونه‌ای خواهد ساخت!"

در ادامه و در دو بخش، پنجره‌هایی باز می‌کنم به چرایی‌های بیزینس کوچینگ یا مربی‌گری کسب و کار. ببینیم که چرا همه صاحبان کسب و کارها، باید به کوچینگ کسب و کار بپردازن و این موضوع را نادیده‌ نگیرند.

پنجره اول: شما در حال حاضر خوب هستید و می‌دانید که برای برجسته و عالی شدن، باید کمی بیشتر تلاش کنید. همانطور که ورزشکاران و بانوان برتر همیشه به دنبال مربیان برتر در رشته خود می‌گردند، شما نیز به یک مربی ایده پرداز و با درک درست از بیزینس نیاز دارید تا در مسیر تبدیل شما به نسخه بهتری از خودتان به شما کمک کند. یک کوچ، شما را فردی پاسخگو می‌خواهد، شما را مسئولیت‌پذیر و متعهد می‌خواهد. او ​​نتایج را از شما می‌خواهد، ​​شما را تحت فشار قرار می‌دهد، ممکن است فریاد بزند و در نهایت در کنارتان خواهد بود تا به شما برای موفقیت و رسیدن به اهدافتان تبریک بگوید!

پنجره دوم: دلیل بعدی این است که خیلی از مدیران و صاحبان کسب و کارها احساس می کنند که با کسب و کار خود ازدواج کرده‌اند و لازم است که تمام ساعات خود را با او بگذرانند. کوچ کسب و کار به شما کمک می‌کند که هوشمندانه بتوانید زمان فعالیت در کسب و کارتان را مدیریت کنید و با صرف زمان برای زندگی خود و سایر جنبه های انسانی‌تان، هارمونی و تعادل را به دنیای خود بیاورید.

پنجره سوم: بسیار تلاش می‌کنید، حتی بسیار می‌فروشید اما کسب و کار شما سودی متناسب با میزان تلاش شما به شما نمی‌دهد. اگر می خواهید به کاری که همیشه انجام می دادید، ادامه دهید، تعجبی ندارد که همان نتایج همیشگی را به دست بیاورید. کوچ با به چالش کشیدن شما، شما را بر انجام اقداماتی متمرکز می‌کند که باعث افزایش سود می‌شوند و به شما امکان می‌دهد روی پیشبرد کسب و کار خود کار کنید. قطعا این امر مستلزم تغییرخواهد بود، بنابراین برای موفقیت، باید در برابر تغییرات منعطف باشید. نتایج که می‌گیرید شامل افزایش درآمد و سود شما در کمی پس از شروع کوچینگ می‌باشد.

پنجره چهارم: اگر همیشه در کسب و کارتان حاضر نباشید، کسب و کار آسیب خواهد دید؛ یعنی یک وابستگی تمام و کمال در کسب و کارتان به خودتان! خیلی از صاحبان کسب و کارها، در واقع یک کارمند کسب و کار هستید نه یک مالک واقعی کسب و کار چون هیچ فرقی با سایر کارمندان ندارند! مربی یا کوچ به شما کمک می کند تا برای کسب و کارتان سیستم‌سازی کنید و با مدیریت درست و یکپارچه فرآیندهای کسب و کارتان بتوانید شرایط توسعه و پیشرفت کسب و کارتان را فراهم کنید.

پنجره پنجم: کوچ کسب و کار به شما کمک می‌کند که همیشه با شور و شوق کسب و کارتان را مدیریت کنید و پیش ببرید و با دیدگاه‌های جدیدی که در شما ایجاد می‌شود، نگاهتان به خیلی از موضوعات مرتبط با کسب و کارتان تغییر خواهد کرد و دیدگاهی بلند مدت به کسب و کار و چشم اندازش خواهید داشت.

پنجره ششم: میزان رشد کسب و کارتان، متناسب است با میزان رشد خودتان! خیلی از صاحبان و مدیان کسب و کار، تجربه تجاری زیادی دارند اما سال‌هاست که واقعاً روی خودشان و رشدشان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند!

ممکن است کارکنان خود را در به انواع دوره‌های آموزشی بفرستند اما هم نیاز شما فراتر از آموزش عمومی است و هم اینکه خودشان را ندیده گرفته اند. مربی یا کوچ به شما کمک می‌کند تا جنبه های خاصی از عملکردتان را هوشمندانه بهبود دهد که اثری حداکثری بر رشد و پیشرفت کسب و کارتان داشته باشد.

رابطه بین شما و مربی کسب‌وکار شما، تأثیر سریع و حداکثری بر عملکرد شما و کسب‌وکارتان خواهد داشت و بازگشت سرمایه قابل اندازه‌گیری‌ای را تضمین می‌کند.

پنجره هفتم: به خوبی درک می‌کنید که رسالت و ماموریت شما در کسب و کارتان چیست و آن وقت دلایل معناداری برای تلاش و کوشش خودتان خواهید داشت!

و حالا یک موضوع بسیار مهم:

عمیقا معتقد هستم که نمی‌تون به موضوع کسب و کار کسی پرداخت بدون اینکه محوریت این اتفاق خود آن فرد نباشد!

یعنی نمی‌توان کسب و کار یک فرد را از او جدا دید و صرفا برای کسب و کارش برنامه‌ریزی کرد، بدون اینکه خود او را ندید!

در برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه یک کسب و کار، حتما باید رشد و توسعه مدیر آن کسب و کار را هم دید و برایش برنامه‌ریزی کرد!

میزان رشد یه کسب و کار به شدت وابسته است به میزان رشد خالق و مدیر آن کسب وکار!

همه داستان بیزینس کوچینگ یا مربی‌گری کسب و کار

از حدود 12 سال پیش، بر روی یک معماری و سبک از رشد و توسعه هم فردی و هم کسب و کاری کار کرده‌ایم که حاصل آن، رویکرد و نگاه نیوهیومن (NewHuman) یا انسان جدید در لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ است.

ماموریت نیوهیومن، کمک به انسان‌ها برای خلق زندگی و کسب و کاری در شأن عظمن انسانی‌شان است که در این سالها به بیش از دو هزار نفر کمک کرده‎ایم که زندگی و کسب و کار خود را متحول کنند.

در معماری نیوهیومن یا انسان جدید، انسان محور اصلی تمام داستان رشد و تحول و جدید شدن است: چه در لایف کوچینگ چه بیزینس کوچینگ و چه سایر حوزه‌ها از جمله ثروت. وقتی که انسانی جدید می‌شود، تمام مخلوقات او، جنبههای مختلف وجودی او و تمام نقشهای او نیز جدید میشوند. خدمات لایف کوچینگ نیوهیومن به دو شکل کلی ارائه می‌گردند. حالت اول، حالت مرسوم خدمات لایف کوچینگ است که طی جلسات کوچینگ، کوچ و کوچی (دریافت کننده خدمات کوچینگ) با یکدیگر تعامل خواهند داشت و کوچ با اجرای سیستم کوچینگ و بر اساس استاندارد برگزاری جلسات کوچینگ، جلسه را هدایت خواهد کرد و حسب هدفگذاری انجام شده برای جلسه، مسیر رسیدن به هدف در همراهی کوچ با کوچی پیش خواهد رفت. حالت دوم، حالتی است که هدف کوچی تبدیل شدن به انسان جدیدی است بر اساس معماری و رویکرد نیوهیومن یا انسان جدید. در این حالت، بر اساس زمانبندی ایجاد شده بین کوچ و کوچی، مسیر نیوهیومن طی خواهد شد. رویکرد اجرای این حالت تلفیقی است از کوچینگ، مشاوره و آموزش که بر اساس یک سیستم و معماری خوب تعریف شده، انسان فعلی در مسیر تحول و تبدیل به انسان جدید، پیش خواهد رفت.

و حالا با ادبیات نیوهیومنی، سه نکته بسیار مهم را برای کوچینگ کسب و کار با هم مرور کنیم:

نکته اول: متاسفانه بسیاری از عزیزانی که در حوزه بیزینس کوچینگ فعالیت دارند، نسبت به این نکته بی اعتنا هستند که بیزیس کوچینگ بر خلاف سایر حوزه‌های کوچینگ، دقیقا نیاز به کسی داردکه دارای تجربه و مهارت در برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل بیزینس‌هایی که کوچ می‌کند، باشد!یعنی خود بیزینس کوچ، بیزینس‌هایی را که می‌خواهد کوچ کند، انجام داده باشد و در آنها حرفه‌ای باشد، چون در بیزینس کوچینگ، تفاوت بین درک و دانش حداکثری می‌شود.

همیشه بر این موضوع تاکید دارم که بسیار فرق هست بین درک و دانش.مهم است که بیزینس کوچ شما، مدیریت بیزینس و بازاریابی و فروش و برندینگ و… را صرفا به شکل عمومی بلد نباشد بلکه حتما به طور اختصاصی در حوزه بیزینسی که کوچ می‌کند،‌ این تخصص‌ها را به کار گرفته باشد.

این یعنی بیزینس کوچ، هم باید مرشد و معلم (Mentor) باشه و هم آموزش‌دهنده(Trainer).

ما در کسب و کارهایی سرویس بیزینس کوچینگ رو ارائه می‌کنیم که خودمون صاحب اون کسب و کارها هستیم و با تجربه‌ای که از درک و انجام اون بیزینس‌ها داریم به شما کمک می‌کنیم که در انجام بیزینس‌ها موفق باشید.

از این رو در سیستم کوچینگ نیوهیومن، کوچی (یعنی شما)، ابرمهارت‌های اساسی موردنیاز مدیریت و رهبری موفق کسب و کارتان را یاد می‌گیرید.

نکته دوم: در حدود ده سال گذشته ما انسانها به اندازه تمام طول عمرمان چیز یاد گرفته‌ایم!

ظهور وب ۲، ظهور و پیدایش و به اوج رسیدن شبکه‌های اجتماعی، فناوری‌های مختلف دیجیتالی و فیزیکی،ظهور انقلاب صنعتی چهارم و تلاقی فناوری‌ها مختلف در عصر آشوب و شتاب امروز، همه و همه در این امر اثرگذار بوده‌اند.

سرعت تحولات و تغییرات جدید، در تمام تاریخ بی سابقه بوده است!

اگر انقلاب صنعتی سوم پیشرفتی خطی داشت،انقلاب صنعتی چهارم سرعتی نمایی دارد!

این تغییرات و تحولات، تمام صنایع و تمام جنبه‌های زندگی ما را در بر می‌گیرد و در کل نظام‌های مدیریت، تولید و کنترل، تاثیرات اساسی خواهد داشت!در چنین شرایطی، اگر شما هم هم‌آهنگ و هم‌سو با این تحولات رشد نمی‌کنید، یعنی دچار مرگ تدریجی شده‌اید.

در بیزینس کوچینگ نیوهیومن، به شما کمک می‌کنیم تا فرزند زمانه خویش باشید!

بیزینس کوچینگ نیوهیومن

نکته سوم: امروز از هر ۱۰ بیزینس و استارت‌آپ جدید، ۹تای آنها شکست می‌خورند.

بر اساس آمار موسسه فورچون۵۰۰، بیست و نه درصد از صاحبان کسب و کارها، عامل اصلی این شکست را کافی نبودن سرمایه اولیه، بیست و سه درصد، علت اصلی شکست را سپردن مسئولیت‌ها به تیم‌های ناکارآمد و نوزده درصد، علت اصلی این شکست را داغ بودن بازار رقابت اعلام کرده‌اند.

تمامی این موارد حاکی از عدم داشتن مهارت کافی در حوزه‌های مختلف اثرگذار بر وضعیت بیزینس است.

در بیزینس کوچینگ نیوهیومن ابرمهارت‌های اساسی کسب و کار که برای بقا، رشد و ارتقاء کسب و کارتان مورد نیاز هستندرا یاد خواهید گرفت.

تمرکز ما در بیزینس کوچینگ نیوهیومن در کمک به شما برای حرکت از خوب به عالی است. عمیقا معتقد هستم که در دنیای کسب و کارها و در صنعت موفقیت امروز،چالش اصلی از فضای موفقیت و شکست به فضای موفق بودن و فوق موفق بودن منتقل شده است.

همراهی ما با شما به عنوان بیزینس کوچ، همراهی پیوسته و موثر است. انگار عضوی به شدت موثر به هیات مدیره کسب و کار شما اضافه می‌شود که بر تمام جنبه‌های عملکردی کسب و کارتان اثر خواهد گذاشت، یک عضو هیئت مدیره هوشمند و رازدار!

با بیزینس کوچینگ نیوهیومن، مجموعه اقدامات زیر را به خوبی، تعریف، هدف‌گذاری و اجرا می‌کنیم و شما قادر خواهید بود:

1- با تحلیل درست بیزینستان، بازار، مشتریان و همکاران، بهترین مدل کسب‌و کارتان را بتوانید ایجاد و تعریف کنید.

2- به بهترین شکل، فرصت‌های بیزینستان رو شناسایی کنید و تهدیدهایش را مدیریت کنید.

3- داستان تحول بیزینستان را به بهترین شکل تعریف کنید.

4- با ایجاد تعادل و هارمونی درونی، بتوانید یک بیزینس متعادل و پیوسته رو به رشد، داشته باشید.

5- بتوانید بین زندگی و بیزینستان تعادل و هارمونی عالی ایجاد کنید.

6- هوشمندانه بیزینستان را با محوریت داده‌ها و اطلاعات مدیریت و رهبری کنید.

7- بر اساس بیزینس مدل و بیزینس پلن هوشمندانه و متمایز بیزینستان، برنامه برندینگ و بازاریابی و فروش هوشمندانه‌ای طراحی کنید.

8- با وفادارسازی مشتریان، بتوانید بیزینستان را اتومات کنید.

9- شیوه هوشمندانه هدفگذاری برای بیزینستان را یاد بگیرید و نحوه طراحی و اجرای برنامه‌ها و اقدامات لازم برای تحقق اهداف بیزینستان را بدانید.

10- مناسب‌ترین منابع انسانی را به درستی انتخاب و استخدام کنید و قراردادهای مناسبی را با کارمندانتان منعقد نمایید.

11- بتوانید کارمندانی را پرورش دهید که عملکرد عالی و بازدهی بالایی داشته باشند، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند.

داستان دوم: بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسب و کار به عنوان یک تخصص و شغل

یکی از دوره‌های مهم نیوهیومن، دوره "بیزینس کوچ حرفه‌ای" است که در این دوره، پرورش بیزینس کوچ، با رویکرد و معماری سیستم بیزینس کوچینگ نیوهیومن یا انسان جدید، صورت می‌گیرد.

یکی از مهمترین مشاغل و تخصص‌های پردرآمد در دنیا، بیزینس کویچنگ یا مربی‌گری کسب و کار است. این تخصص روز به روز پررنگ تر می‌شود و با بالا رفتن آگاهی مردم و قدرت تشخیص آنها در خصوص شناسایی بیزینس کوچ حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای در این حوزه،موضوع آموزش و یادگیری مربیگری کسب و کار به شکل کاملا تخصصی کاملا جدی‌تر شده است.

دوره پرورش بیزینس حرفه‌ای به صورت خصوصی، نیمه خصوصی و گروهی برگزار می‌گردد.

نویسنده: دکتر احسان امیریان