به نيازمندی های 118 خوش آمدید

ترخیص کالا از گمرک|حق العمل کار کمرگ

ترخیص کالا از گمرک ایران :

ترخیص کالا از گمرک فرایندی در گمرکات ایران است که توسط صاحب کالا یا نمایندهٔ قانونی صاحب کالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) نزد گمرک ایران جهت صادرات یا واردات کالا صورت می‌گیرد و در طی آن کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از اماکن گمرکی خارج می‌گردد. در این صورت کالا از حالت قاچاق خارج شده و جنبه قانونی پیدا می کند. در فرآیند ترخیص کالا چندین مرحله طی می شود که از جمله آماده سازی، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک، محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، ماخذ تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و … صورت می گیرد.
هر کشور به طور سالیانه سیاست‌های خود در رابطه با تجارت خارجی را منتشر می‌کند که در آن قید می‌شود چه کالاهایی برای صادرات و واردات مجاز هستند. از این رو، در یک سال ممکن است واردات یا صادرات نوع خاصی از کالا آزاد و در سال دیگر ممنوع باشد. همچنین، واردات یا صادرات برخی کالاها ممکن است رایگان یا مشمول درصد مشخصی تعرفه شود. به همین علت، تجار به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل قانونی و تسهیل فرایند ترخیص کالا لازم است تا به طور سالانه از قوانین گمرکی کشور مبدا و مقصد اطلاع کامل کسب کنند.

کارگزار رسمی گمرک (حق العمل کار گمرک) :

در اکثر کشورها کارگزار رسمی گمرک (حق العمل کار گمرک ) خدمات ترخیص کالا از گمرک را انجام می دهند. خطوط کشتی رانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان و تجارت های مستقل بطور عمده کارفرمایان حق العملکار گمرک ( کارگزار گمرک) به شمار می روند و کشور ایران هم از این قائده مستثنی نمی باشد.

ویژگی‌های یک کارگزار ترخیص کار حرفه‌ای :

با توجه به اهمیت و پیچیدگی فرایند ترخیص کالا باید کارگزاری رسمی گمرک را برای این کار انتخاب کرد که توانایی و مهارت لازم در انجام امور گمرکی به بهترین وجه ممکن را داشته باشد. اولین فاکتوری که باید در یک کارگزار ترخیص کالا از گمرک ایران به دنبال آن بود دانش تخصصی است. از آن‌جایی که قوانین گمرکی در هر کشور متفاوت و فرایند ترخیص کالا دارای پیچیدگی خاص خود است، کارگزار می‌بایست از تمام قوانین و جوانب کار آگاهی کامل داشته باشد. تجربه نیز از جمله ویژگی‌های مهم یک کارگزار ترخیص کالای حرفه‌ای است. تجربه این امکان را به کارگزار می‌دهد تا از روال کار و مشکلات رایج ترخیص کالا آشنایی داشته باشد و بتواند امور را با سرعت بالا پیش ببرد. سومین ویژگی که می‌بایست در کارگزار ترخیص کالا مشاهده کرد در دسترس بودن او است. وارد کننده در صورت نیاز باید بتواند به شکل تلفنی یا حضوری با کارگزار ارتباط برقرار کند و مسائل و مشکلات خود را با او در میان بگذارد.
برای خیلی‌ها ترخیص کالا کاری پر استرس محسوب می‌شود. بروز هر گونه مشکل می‌تواند فرایند ترخیص کالا را با تاخیر مواجه کند و در نتیجه هزینه‌های گزافی را به وارد کننده برای مواردی همچون هزینه نگه‌داری کالا در انبار تحمیل کند. به همین جهت، همکاری با یک کارگزار حرفه‌ای گمرک برای اطمینان از انجام صحیح تمامی فرایند ترخیص کالا ضروری است.

شرکت بازرگانی تیوا تجارت آروین تاسیس 1386
‎خدمات ترخیص کالا از گمرک ایران
ترخیص کالا از بندرعباس
ترخیص کالا از خرمشهر
ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی
ارائه مشاوره و کلیه خدمات بازارگانی و واردات کالا از چین و دیگر کشورها
تلفن دفتر تهران : ۸۸۷۱۳۱۹۹
‎تلفن مدیریت آقای حسینی :۰۹۱۲۸۹۵۲۵۹۰

اهمیت ترخیص کالا:

در زمانی که فرآیند ترخیص کالا صورت می گیرد، یکی از موارد ضروری، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده می باشد. ارزش کالاها از جمله اطلاعاتی است که یک ترخیص کار گمرک و یک تاجر با سابقه باید به آن توجه داشته باشند. در تمامی گمرکات، در مرزهای کشور ارزش کالاها با قیمت های متفاوتی تعیین می شوند (که در سامانه TSC ارزش قابل جستجو می باشد.)

شرایط لازم جهت ترخیص کالا:

برای ترخیص کالا  از گمرک باید مجوزهای لازم و کارت حق العمل کاری و کارت بازرگانی که توسط سازمان گمرک ایران صادر می شود، دریافت شود.
مراحل ترخیص کالا در گمرک:
1- تکمیل اسناد
2- ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
3- پرینت اظهارنامه
4- دریافت کوتاژ و تعیین مسیر
5- ارزیابی کالا
6- اخذ مجوزهای لازم
7- کارشناس سرویس ( مجازی )
8- 10% کرایه حمل خطوط خارجی
9- صندوق
10- انبارداری و
11- درب خروج
12- خروج کالا
روند اظهار و ترخیص:
تحت یک سیستم الکترونیکی ،دیگر نیازی نیست که به بخش های مربوطه بروید و اسناد کاغذی ارائه دهید،چون دیگر تمام اسناد کاغذی از سیستم کامپیوتری شخص خریدار به سیستم ترخیص الکترونیکی گمرک انتقال داده خواهد شد.

ترخیص کالا

عموما روال اظهار و ترخیص شامل این ۴ مرحله زیر است:
ثبت اظهارنامه :
اولین مرحله از فرایند ترخیص کالا از گمرک تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت آن در سیستم گمرک به صورت آنلاین هست. نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی، مدل، ارزش و وزن کالا از جمله اطلاعاتی است که در زمان ورود کالاها به گمرک به آنها توجه می شود. حال چه قبل از ورود محموله و چه بعد از آن ،شرکت کشتیرانی گزارش ورود و اطلاعات را به گمرک می دهد. اگر هیچ خطا و مشکلی پیش نیاد ،اعلامیه ورود کشتی یا هواپیما توسط سیستم الکترونیکی گمرک، شماره اعلامیه ورود به شرکت کشتیرانی و حمل و نقل داده می شود. وقتی که محموله به بندر رسید وارد کننده یا ترخیص کار اظهارنامه را به سیستم الکترونیکی گمرک می دهد. کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است که برای هر اظهار نامه ثبت شده، به آن یک شماره اختصاص داده می شود، به این شماره کوتاژ گفته می شود.

بررسی و تایید اظهارنامه:
مرحله دوم چک کردن و تائید اعلامیه و اسناد دیگر توسط وارد کننده است. باز هم سیستم الکترونیکی گمرک اطلاعات داده شده را اعتبار سنجی می کند و در عرض چند ثانیه شماره اظهار را به شما می دهد و شما پرداخت الکترونیکی را انجام می دهید.

پرداخت عوارض و مالیات واردات:
مرحله سوم پرداخت عوارض و مالیات در خواست شده است که دو راه برای پرداخت عوارض و مالیات گمرکی وجود دارد: پرداخت به صورت فیش بانکی و یا پرداخت به شکل الکترونیکی.

ارائه سایر اسناد:
در کنار اطلاعات، برخی اسناد و مدارک نیز باید به اداره گمرک تحویل داده شود.از جمله گواهی بهداشت که برای مواد غذایی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی ضرورت دارد. در کنار آن می توان از فاکتور خرید نیز نام برد که قیمت خرید کالاها را نشان می دهد. ارائه پکینگ لیست، مانیفست و بارنامه نیز از دیگر مدارک لازم جهت ارائه به گمرک می باشد.

تطبیق اسناد :
اداره گمرک به منظور تعیین ارزیاب باید تمامی اسناد و مدارک دریافتی از سوی متقاضیان و تاجران را به دقت بررسی کرده و سپس آنها را جهت ارزیابی و کنترل کالا با اسناد و صدور صورتحساب به قسمت حسابداری ارائه دهد.

اسناد لازم برای ترخیص کالا:
در پنجره واحد تجاری فرامرزی در زمان اظهار کالا در رویه واردات، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، فاکتور و گواهی مبدا الزامیست و صرفا برای این سه سند، محلی برای بارگذاری در نظر گرفته شده است.

برخی از اظهار کنندگان تمامی اسنادی را که ممکن است کارشناس در زمان بررسی اظهارنامه از آنها مطالبه کند به همراه این سه سند ضروری اسکن و بارگذاری می کنند.
اصل اسنادی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند عبارتند از:
کالای ورودی
 اسناد خرید
اسناد حمل (یا تصویر تصدیق شده سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی)
 ترخیصیه
 قبض انبار
مجوزها و  گواهی های لازم:
 اسناد بانکی (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)
 گواهی مبدأ
صورت عدلبندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند.
ضمیمه نمودن سند حمل و ترخیصیه برای کالای ورودی از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی که در منطقه معامله شده یا قبض انبار آن تبدیل شده است ضروری نمی باشد.
ب – کالای صدوری:
 قبض انبار (در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)
مجوز ارزیابی در خارج از اماکن گمرکی (حسب مورد)
سیاهه فروش (فاکتور)
 فهرست عدلبندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
 گواهی ها و مجوزهای قانونی (در صورت شمول)
 تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کاررفته در کالای صادراتی (حسب مورد)
 و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.

صدور پروانه ترخیص کالا :

پروانه ترخیص به کالاها جنبه قانونی می بخشد. همچنین شماره و کد شناسایی نیز در این مرحله تعیین می شود. با وجود این کد بر روی محصولات و کالاها، می توانند در هر کدام از بازارهای کشور عرضه شوند. ضمن اینکه هیچ پیگیری قانونی متوجه تاجران نخواهد بود.

هزینه ترخیص کالا از گمرک :

هزینه ترخیص کالا می تواند شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و غیره… باشد که از صاحب کالا ( یا نماینده آن ) در هنگام ترخیص کالا دریافت می گردد.
هزینه های گمرکی ذکر شده بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می گردد. حقوق ورود کالا جهت ترخیص کالا 5% ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی است که سازمان گمرک ایران مسئولیت وصول آن را به عهده دارد و جهت رویه واردات قطعی کالا وصول می نماید.
ترخیص انواع کالا از گمرک از خدمات اصلی بازرگانی تلاش و توسعه می باشد ما آماده ایم با بهره گیری از تیم تخصصی و با تجربه ترخیص کالا خود به بهترین نحوه ممکن و با سرعت و دقت بالا کلیه خدمات گمرکی و خدمات بازرگانی بازرگانان و تجار محترم را بر عهده بگیریم.
از جمله خدمات شرکت بازرگانی تلاش و توسعه می توان به مشاوره امور گمرکی و بازرگانی، تهیه و تنظیم اسناد و مدارک بازرگانی و بانکی، ثبت سفارش انواع کالاهای تجاری، پیگیری دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره در زمینه حل اختلافات میان گمرک و صاحبان کالا اشاره کرد.

مشکلات رایج در ترخیص کالا :

به دلیل پیچیدگی ترخیص کالا ممکن است طی این فرایند مشکلات عدیده‌ای خارج از کنترل صاحب کالا ایجاد شود. اولین و رایج‌ترین مشکل بروز تاخیر طولانی مدت در ترخیص کالا است. عواملی از قبیل به طول انجامیدن فرایند بازرسی کالا و ناقص بودن مدارک ارائه شده به گمرک می‌تواند در این امر نقش داشته باشند. تاخیر در ترخیص کالا می‌تواند هزینه‌های بسیاری از قبیل هزینه نگه‌داری کالا در انبار گمرک را برای فرد وارد کننده در پی داشته باشد. آسیب دیدگی فیزیکی کالا نیز از جمله مشکلات رایج در فرایند ترخیص کالا محسوب می‌شود. بارگیری و تخلیه نامناسب بار می‌تواند باعث خسارت دیدن کالا شود. با این حال، در صورتی که کالا تحت پوشش بیمه باشد می‌توان خسارت وارده را از شرکت بیمه گذار دریافت کرد.

ترخیص کالا